سرفیس مایکروسافت و تغییر در بازار هدف تبلت‌ها

سرگشته
۱۱ مرداد , ۱۳۸۸
فیلم 2:37
گاهی جوان بودن سخت‌ترین کار دنیا است
۳ شهریور , ۱۳۹۱
تبلت سرفیس مایکروسافت

در هفته‌ای که گذشت سرانجام شرکت مایکروسافت از آخرین سخت افزار ساخت خود پرده برداشت و در یک کنفرانس خبری کوچک که در شهر لس آنجلس برگزار شد آن را به خبرنگاران معرفی کرد. این سخت افزار چیزی نبود جز همان تبلتی که مدت‌ها شایعه‌ی ساخت آن توسط مایکروسافت میان مشتاقان این گونه محصولات دهان به دهان می‌چرخید؛ نخستین تبلت ویندوز هشتی جهان، «سِرفِیس».

سرفیس(Surface) شاید نخستین تبلت ساخت مایکروسافت باشد اما اولین سخت افزاری نیست که این شرکت نرم افزاری تولید می‌کند. پیش‌تر این شرکت تلاش‌های متعددی را برای ورود به بازار پر فراز و نشیب سخت افزارها تجربه کرده است اما با قاطعیت می‌توان گفت همه‌ی این تلاش‌ها جز برای کنسول بازی XBOX با شکست‌هایی پر هزینه روبرو شده‌اند. با چنین پیش زمینه‌ی ذهنی و با نیم نگاهی به بازار پیچیده‌ی گجت‌ها به ویژه تبلت‌ها که تا به امروز در سیطره‌ی IPad اپل است، این گونه به نظر می‌رسد که مایکروسافت می‌خواهد با این محصول باز هم دست به ریسک بزرگی بزند، اما باید دید این خطر پذیری برای این شرکت یک تهدید است و یا یک فرصت جدید که بازاری جدید را به همراه خواهد داشت؟!

برخی اعتقاد دارند مایکروسافت هنگام ساخت و رونمایی از سرفیس تنها به دنبال یک هدف بوده است؛ «ساختن تبلتی که بهتر از آی‌پد باشد». این موضوع شاید برای بسیاری از سینه چاکان محصولات اپل خوشایند نباشد اما با توجه به روالی که تا کنون در بازار تبلت‌ها جریان داشته است، انجام آن نیز کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد!

از زمانی که شرکت اپل «IPad» را که نخستین تبلت در نوع خود به حساب می‌آمد، به بازار گجت‌ها معرفی کرد تا همین لحظه پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین تبلت در سطح جهان بوده است و سایر برندها علیرغم موفقیت‌هایشان در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند، نتوانسته‌اند در مورد تبلت‌ها محبوبیت چندانی به دست آورند. البته باید «کیندل فایر» آمازون را که بیشتر یک کتاب خوان الکترونیک است و ابعاد کوچک‌تر و قیمت کم‌تری دارد را از این شکست‌ها مستثنی دانست.

در هر صورت این اولین باری نیست مایکروسافت سودای رقابت با سازندگان گجت، علی‌الخصوص اپل را در سر می‌پروراند. اگر از دنبال کنندگان اخبار این گونه ابزار باشید حتماً نام «Zone» را شنیده‌اید، پخش کننده‌ای چند رسانه‌ای که یک کپی ناموفق دست چندم از «IPod» اپل محسوب می‌شد و عدم اقبال عمومی از آن چنان بود که سازندگانش را از ارایه‌ی عمومی منصرف ساخت و زون هرگز شناخته نشد!

تبلت سرفیس مایکروسافت

اگر دقیق‌تر بنگریم، در یک دهه اخیر مایکروسافت حتی در شاخه‌ی اصلی فعالیت خود، تولید نرم افزار، نیز کار خاصی انجام نداده است! یعنی این شرکت پس از ارایه عمومی Windows XP محصول چشمگیری نداشته است! عرضه‌ی یک سیستم عامل ناقص به نام ویندوز ویستا، ویندوز ۷ که برای پوشاندن اشکالات ویستا به بازار آمد، ویندوز موبایل که قدرت چندانی برای عرض اندام در برابر IOS و Android نداشت، جستجوگر بینگ که علیرغم کپی کاری از گوگل نتایج خوبی ندارد، سرویس پست الکترونیکی که توسط کاربران فراموش شده است و سرویس‌های آنلاین که ناشناخته مانده‌اند؛ فهرستی بلند بالا از شکست‌هایی هستند که همچون غبار روی افتخارات گذشته‌ی این شرکت را پوشانده‌اند!

در حقیقت بیل گیتس و پل الن هنگام تأسیس مایکروسافت همه چیز را بر پایه نرم افزار بنا نهادند و این شرکت علیرغم افتخارات خود در این زمینه، جز پروژه‌ی ایکس باکس، تا کنون نتوانسته است در زمینه‌ی سخت افزار کار شاخصی را ارایه دهد و اغلب تلاش‌هایش سرمایه‌گذاری‌هایی زیان آور بوده‌اند. حال باید دید سرفیس نیز تلاشی از همین دست و به عبارتی یک قمار دیگر است و یا مایکروسافت محصولی با پندآموزی از ناکامی‌های گذشته‌اش ارایه کرده است؟!

تا لحظه‌ی نوشتن این یادداشت اطلاعات اعلام شده درباره سرفیس، حتی در صفحه‌ی رسمی خود محصول (+)، بسیار سطحی و کلی بوده و اطلاعات چندانی هم درباره‌ی برنامه‌های ارایه شده برای آن در دسترس نیست، با این حال به نظر می‌رسد مایکروسافت این بار کمی حساب شده‌تر وارد میدان شده است. در واقع بسیاری هستند که از زمان شروع تولید ویندوز ۸ برای گجت‌های لمسی هوشمند، قاطعانه اعتقاد داشتند مایکروسافت بر خلاف سیاست‌هایش، برای ساخت تبلتی موفق باید خودش آتسین بالا بزند و کار طراحی و ساختش را به انجام برساند به جای اینکه آن را به شرکت‌های سخت افزاری بسپارد!

حال این طور به نظر می‌رسد که مایکروسافت چنین سیاستی را در پیش گرفته است؛ «استیو بالمر» مردی بر کرسی بیل گیتس تکیه زده است، برای قدرت نمایی ویندوز جدید اعتماد خود به شرکای سخت افزاریش را از دست داده است؛‎ او در کنفرانس خبری سرفیس به میهمانان گفت: "ما می‌خواهیم برای ویندوز ۸ از سخت افزار همراه خودش استفاده کنیم. این تجسم کارکرد یکپارچه‌ی سخت افزار و نرم افزار است." و به این ترتیب شرکت امیدوار است تا بتواند بخشی از بازار گجت‌های هوشمند را از دست رقبای خود به نفع خارج سازد.

شرکتی گیتس بر پایه‌ی ساخت نرم افزار بنا نهاد، با معرفی این تبلت، عملاً وارد بازی‌ای شد که تاکنون، اپل تنها بازیگر آن بود. یعنی طراحی و ساخت سخت افزار تبلت به همراه سیستم عامل ویژه‌اش. این موضوع از یک سو می‌تواند برای کاربران، به معنای پائین‌تر بودن قیمت محصول نهایی باشد. اما از سویی دیگر همان طور که گفته شد تجربه‌های پیشین مایکروسافت در ارائه محصولات سخت افزاری چندان موفق نبوده است. و البته باید به این نکته هم توجه داشت که ارائه سرفیس، می تواند این شرکت را تا حدودی در تقابل با شرکای سخت افزاریش، همچون سامسونگ، ایسر، نوکیا و اچ.پی. قرار دهد.

به هر حال موفقیت شگفت انگیز شرکت اپل در بازار تبلت و به فروش رسیدن شصت و هفت میلیون آی‌پد در دو سال، هر رقیبی را وسوسه می‌کند که پا به این معرکه بگذارد. به ویژه که انتظار می‌رود در دو سال آینده تقاضا برای تبلت‌ها، سه برابر شود و در پایان سال آینده‌ی میلادی، فروش سالانه‌ی این وسیله محبوب، از ۱۸۰ میلیون دستگاه هم فراتر برود!

حتی کارشناسان احتمال می‌دهند که شرکت گوگل هم پس از خریدن شرکت موتورولا، تبدیل به سومین شرکتی شود که شانس خود را در ارائه تبلت‌هایی مبتنی بر سیستم عامل تولیدی خود، امتحان می‌کند؛ موضوعی که گوگل هنوز درباره آن اظهار نظر نکرده است.

تبلت سرفیس مایکروسافت

به طور حتم مایکروسافت با سِرفِیس قصد دارد تا یک بار دیگر جایگاه از دست رفته و بلند مرتبه‌ی قبلی خود را باز پس گیرد، اما باید دید که این تبلت چه مزیت‌هایی را در خود گنجانده که بالمر تا این اندازه روی آن برای غلبه بر رقبایی چون اپل و سامسونگ حساب باز کرده است؟

آن گونه که در کنفرانس خبری اعلام شد، سرفس «Surface» در دو نسخه‌ی عادی (RT) و حرفه‌ای (Win 8 Pro) روانه‌ی بازار خواهد شد.

سرفس عادی، با ۹.۳ میلیمتر ضخامت و ششصد و هشتاد گرم وزن، نسبت به رقیب اصلی خود «آی‌پد»، یک دهم میلیمتر نازک‌تر، اما ۹۰ گرم سنگین‌تر است. سیستم عامل این مدل، ویندوز RT خواهد بود.

در نسخه حرفه‌ای که قرار است با ویندوز هشت ارائه شود ضخامت به ۱۳.۵ میلیمتر و وزن تا ۹۱۰ گرم افزایش می‌یابد.

هر دو نسخه‌ی این تبلت، مجهز به کارت خوان، درگاه ارتباطی USB 2.0 (در نسخه‌ی عادی) و USB 3.0 (در نسخه‌ی حرفه‌ای) بوده و با ظرفیتی بین ۳۲ تا ۱۲۸ گیگابایت وارد بازار خواهد شد. این محصول دارای محصول دارای یک پایه تاشو با ضخامت هفت دهم میلیمتر نیز هست.

در مدل حرفه‌ای، یک قلم مخصوص هم طراحی و تعبیه شده که کاربر می‌تواند به کمک آن، یادداشت‌های شخصی‌اش را با دستخط خود نوشته و ذخیره کند. با استفاده از این قلم همچنین می‌توان طراحی و نقاشی کرد، نمودار کشید یا فایل‌های ذخیره شده را هم ویرایش نمود. این قلم با آهنربا به بدنه تبلت می‌چسبد.

تبلت سرفیس مایکروسافت

اگر بخواهیم به اندک اطلاعاتی که مایکروسافت از این تبلت منتشر کرده است دقیق‌تر بپردازیم، این اطلاعات به شرح زیر هستند:

ابعاد

اپل چنان ظرافتی در طراحی و ساخت تبلت خود به خرج داده است که بیشتر رقبای آن محصولاتشان در برابر آی‌پد، چندان زیبا و خوش دست به نظر نمی‌رسند؛ اما این نکته چندان در مورد سرفیس مصداق ندارد.

نکته‌ی اول اینکه سرفیس یک تبلت ۱۰٫۶ اینچی است،‌ یعنی تقریبا یک اینچ بزرگتر از آی‌پد،‌ و به گفته‌ی مایکروسافت نمایشگر آن به گونه‌ای بهینه‌سازی شده است که از تمامی سطح خود به عنوان صفحه نمایش استفاده می‌کند،‌ به این شکل،‌ باید نوارهای تیره‌رنگ دور قاب تبلت‌ها را به فراموشی سپرد. سرفیس ویندوز RT کمی از آی‌پد باریکتر است اما ضخامت سرفیس ویندوز هشت ۴٫۱ اینچ بیشتر از آن است. وزن سرفیس RT تقریبا برابر با آی‌پد و وزن سرفیس حرفه‌ای حدود ۹۰۰ گرم است.

قدرت

مایکروسافت به عمد سرفیس ویندوز ۸ را به شکلی ساخته است که مرز بین تبلت‌ها و نسل جدید لپ‌تاپ‌های فوق سبک را از بین ببرد. تبلت‌ها همواره در جایگاهی نزدیک به اسمارت‌فون‌ها داشته‌اند، با این تفاوت که عملاً جز برای بازی،‌ وب‌گردی و استفاده از رسانه‌های مختلف مورد استفاده‌ی خاص دیگری نداشته‌اند. اما مایکروسافت می‌خواهد با سرفیس، تبلت‌ها را کمی به قلمرو کارهای جدی‌تر وارد کند. به همین دلیل نسخه‌ی ویندوز ۸ سرفیس از پردازشگر اینتل i5 برخوردار خواهد بوده و از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره خواهد برد.

در واقع ارایه‌ی سرفیس برای ویندوز RT در مدل‌های ۳۲ و ۶۴ گیگ و برای ویندوز حرفه‌ای در مدل‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگی خواهد بود.

درگاه‌های USB

هردو نسخه‌ی سرفیس یک درگاه USB را در خود گنجانده‌اند؛ ‌نسخه‌ی RTاز درگاه نسل ۲ و نسخه‌ی ۸ از درگاه نسل ۳ برخوردار خواهند بود. باید توجه داشت که فقدان درگاه USB یکی از شکایت‌های همیشگی کاربران آی‌پد بوده و هست. این درگاه با اتصال به حافظه‌های فلش و هاردهای خارجی به راحتی امکان دسترسی به گنجایش بیشتر حافظه، نقل و انتقال آسان فایل‌ها و دیگر قابلیت‌های جانبی را به وجود خواهد آورد،‌ به این شکل کاربران با سرعتی بالاتر نسبت به حافظه‌های ابر،‌ اتصال وای فای و دیگر امکانات ارتباطاتی انتقال اسناد می‌توانند کارهای خود را انجام دهند.

تبلت سرفیس مایکروسافت

صفحه کلید

یکی دیگر از شکایت‌های بسیار کاربران آی‌پد و ابزارهای لمسی دیگر،‌ عدم بهره گیری از صفحه کلید فیزیکی است. با وجود اینکه می‌توان این نیاز را با استفاده از صفح ‌کلید مجازی خود دستگاه برطرف نمود،‌ با این حال بیشتر کاربران نوشتن متون مختلف را با استفاده از صفحه‌کلید لمسی بسیار مشکل و با سرعتی برابر سرعت استفاده از صفحه کلید حقیقی غیر ممکن می‌دانند. البته صفحه‌کلید به عنوان ابزارهای جانبی برای آی‌پد قابل خریداری و استفاده هستند اما این ابزار معمولا وزن بالایی داشته و خرید آن‌ها هزینه‌ای اضافی را به کاربر تحمیل می‌کند.

حال سرفیس از صفحه ‌کلیدی بهره می‌برد که بخشی از کاور یا پوشش لمسی آن است و با استفاده از آهن‌ربا به تبلت وصل شده و مانند دری باز و بسته می‌شود. یکی از نسخه‌های این پوشش‌ها از کلیدهای مسطح و دیگری از کلیدهای برجسته برخوردار است. این صفحه کلیدها از بیشتر صفحه ‌کلیدهای موجود در بازار سبک‌تر و باریک‌تر بوده و به همراه خود تبلت ارایه می‌شوند که به این ترتیب هزینه‌ای اضافی در پی نداردند.

پوشش لمسی ضخامتی برابر سه میلیمتر و پوشش برجسته ضخامتی برابر پنج میلیمتر دارد. تنوع رنگی نیز از دیگر ویژگی‌های تحسی ‌برانگیز این پوشش‌های لمسی است.

طراحان تبلت در مورد ابتکار خود می‌گویند: ما می‌دانیم که بعضی ترجیح می‌دهند تبلت‌شان کاور داشته باشد. آن را هم به این پی‌سی! اضافه کردیم. کاوری با یک بخش اتصال آهنربایی! اما این کاور یک صفحه کلید مولتی تاچ کامل هم هست! کیبردی که تاچ پد هم دارد! ضخامت کل کاور و تاچ پد تنها ۳ میلیمتر است.

تبلت سرفیس مایکروسافت

هر دو نسخه‌ی سرفیس با یک جنس بدنه و طراحی یکسان و لوازم جانبی یکسان ارایه می‌شوند. اما مدلی که دارای پردازنده اینتل است، نمایشگری با رزولوشن بالاتر خواهد داشت. پردازنده تبلتی که نشان داده می شود اینتل Core i5 است. حالا در مورد استفاده از قلم صحبت می شود. قلم با اهنربا به بدنه تبلت می چسبد.

هر دو نسخه دارای درگاه HDMI و دوربین جلو و عقب هستند و نسخه‌ی حرفه‌ای را می‌توانید با درگاه Display Port به یک کامپیوتر دیگر متصل کنید.

طراحی سرفیس به گونه‌ای است به راحتی در دستان شما قرار می‌گیرد و به راحتی به کاور خود که صفحه کلید هم هست متصل می‌شود. طراحان آن می‌گویند در حالت اتصال صفحه کلید مانند یک کتاب در دست کاربر خواهد بود و می‌خواستیم که مشتری همین احساس را پیدا کنید.

کاور لمسی دارای شتاب سنج داخلی نیز هست! وقتی کاور را پشت تبلت قرار می‌دهید خودش صفحه کلید را غیرفعال می‌کند و می‌فهمد که باید از صفحه کلید لمسی سرفیس استفاده کند. کاور لمسی مجهز به سیستم تشخیص کف دست و انگشتان است و در صورتی که به صورت اشتباه کف دستتان را روی آن قرار بدهید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

اما مهمترین ویژگی این تبلت چیز دیگری است؛ نکته و حایز اهمیت این است که این دستگاه قرار است از ویندوز ۸ به عنوان سیستم عامل اصلی خود بهره ببرد و از این رو بیشتر نرم افزارهای کاربردی خود را که هم اکنون بر روی سیستم نصب دارید را می‌توانید در این دستگاه نیز نصب کرده و از آن استفاده کنید که مهمترین آن‌ها مایکروسافت آفیس با همان کیفیت و امکانات اصلی است که قطعاً جایگاه ویژه‌ی خود را در میان مردم خواهد داشت.

تبلت سرفیس مایکروسافت

انقلاب سرفیسی!

زمانی که اپل اولین IPad را به دنیای گجت‌ها معرفی کرد، در حقیقت ما با چیز جدیدی روبرو نشده بودیم بلکه استیو جایز مفهومی جدید از آن چه که وجود داشت را به ما معرفی کرد؛ بله، اعتقاد دارم آی‌پد همان آی‌فون بود در اندازه‌ای بزرگتر و قدرت پردازش بیشتر اما بدون امکان تماس صوتی و تصویری!

آی‌پد قرار نبود نیاز جدیدی را پاسخ دهد بلکه اپل میان نیازهایی که آی‌فون پاسخ‌گوی آن‌ها بود تفکیک قایل شده و آی‌پد را برای برخی از آن‌ها بهینه‌سازی کرده و برخی را از آن حذف کرده بود.

اما با معرفی Surface به نظر می‌رسد که مایکروسافت رویکرد دیگری را در پیش گرفته است. گویا مدیران اجرایی شرکت از شکست‌های پرهزینه‌ی گذشته درس گرفته و این بار با نگرشی تازه پا به میدان رقابت گذاشته‌اند.

با نیم نگاهی به پروژه‌های شکست خورده‌ی مایکروسافت پی به این نکته‌ی ظریف می‌بریم که بیشتر این پروژه‌ها طرح و ایده‌ی خود مایکروسافت نبوده و یا به طور کلی فاقد وجهه‌ی خلاقانه برای رقابت با محصولات مشابه بوده‌اند! آن‌ها اغلب برگرفته کپی‌های ناشیانه‌ای از پروژه‌هایی بودند که رقبای شرکت در دست داشتند و مایکروسافت صرفاً به جهت حضور در این بازی وارد گود شده بود!

Zune را کپی IPod، Bing را کپی Google، Live را کپی فضاهای ابری و آخرین محصول آنلاین مایکروسافت یعنی شبکه اجتماعی Socl را می‌توان کپی ناشیانه‌ای از Facebook و Google+ دانست. محصولاتی چون Hotmail که توان رقابت در میان غول‌های مشابه را ندارند نیز در ویترین مایکروسافت کم نیستند!

اما در ظاهر مدیران مایکروسافت در مورد سرفیس از همان ابتدا خط مشی دیگری را در پیش گرفته‌اند. این تبلت جدید کپی هیچ گجت مشابه دیگری نیست و اساساً قصد ندارد بازار رقبا را برباید، بلکه سرفیس خواهد آمد تا بازار خودش را ایجاد کند!

تبلت سرفیس مایکروسافت

شخصاً اعتقاد دارم آن گونه که برخی می‌گویند، هدف مایکروسافت از طراحی و ساخت سرفیس شکست دادن آی‌پد و به قول برخی IPad Killer نیست. حتی فکر می‌کنم قصد مدیران شرکت رقابت با آی‌پد به شکلی ما از این واژه متصوریم نباشد!

اگر واقع بینانه به سرفیس و مزیت‌های آن به سایر گجت‌های مشابه موجود در بازار نگاه کنیم، خواهیم دریافت که این تبلت قصد دارد کسانی را به عنوان بازار هدف جذب نماید که تبلت‌های حال حاضر پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها نبوده و جذابیتی برای‌شان ندارد. اما این بازار هدف شامل چه کسانی و کدام طبقه از جامعه می‌شود؟ خب، برای درک صحیح از این موضوع اول باید ببینیم که بازار هدف آی‌پد شامل کسانی می‌شود!

همان طور که پیش‌تر گفته شد تبلت‌ها همواره در جایگاهی نزدیک به اسمارت‌فون‌ها داشته‌اند، با این تفاوت که عملاً جز برای بازی،‌ وب‌گردی و استفاده از رسانه‌های مختلف مورد استفاده‌ی خاص دیگری نداشته‌اند؛ آی‌پد نیز طبعاً از این قاعده مستثنی نیست. البته یک نکته‌ی دیگر نیز در مورد تبلت شرکت اپل مصداق دارد؛ IPad یک برند است و تابع جریانات مد نیز هست! بسیاری اپل می‌خرند تنها به این دلیل که یک «اپل» خریده باشند! افرادی هستند که آی‌فون و آی‌پد را با هم در سبد خود دارند در حالیکه یکی و گاه هیچ یک برای آن‌ها آن کارکرد حقیقی خود را ندارد! جوانی در چین کلیه‌ی خود را می‌فروشد تا بتواند آی‌فون و آی‌پد بخرد تا با آن به دوستان خود فخر فروشی کند! این چهره‌ی محصولات اپل است در دنیای مد!

البته هیچ کس نمی‌تواند و نباید منکر خلاقیت و نوآوری در تولیدات اپل باشد. اپل همواره پیشتاز و همیشه تولید کننده‌ی اولین‌ها بوده است؛ اولین تلفن هوشمند، اولین تبلت و حتی پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای که دنیای این گونه پخش‌کننده‌ها را دگرگون کرد. اما باید منصف بود و اعتراف کرد که اپل همیشه در کنار این نوآوری‌ها تلاش کرده است تا بخشی از دنیای مد باشد و این بخشی از کارآیی محصولات را فدا کرده است.

در مقابل به نظر می‌رسد مایکروسافت با طراحی سرفیس نگاه جدی‌تر و کارآمدتری به دنیای تبلت‌ها داشته و محصولی کارکرد محور را روانه‌ی بازار خواهد کرد. تبلتی که طبقه‌ی نخبه‌ی جامعه را به عنوان بازار هدف در نظر گرفته است، این مسأله را می‌توان از جنس مزیت‌های گنجانده شده در سرفیس به راحتی دریافت.

زمانی که از طبقه‌ی نخبه صحبت می‌کنیم نباید برای پیدا کردن این افراد خیلی به آسمان نگاه کنیم! آن‌ها همین دور و اطراف ما هستند؛ منظور ما دانشجویان، اساتید و مدرسان، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، کارشناسان، نویسندگان، بلاگرها و سایر افراد از این دست هستند.

آن چه به نظر می‌رسد مایکروسافت با سنجش دقیق نیاز این گونه افراد و دقت به کاستی‌های سایر تبلت‌ها در خدمات رسانی به آن‌ها، دست به کار طراحی تبلتی در قامت سرفیس شده است.

طراحی خاص سرفیس به کاربران اجازه می‌دهد تا آن را مانند کتاب در دست بگیرند و یا مثل یک لپ‌تاپ روی سطح مورد نظرشان قرار دهند.

صفحه کلید کامل مجهز به تاچ پد نیز راحتی، سرعت و دقت در تایپ و کار با برنامه‌ها را به ارمغان می‌آورد.

درگاه USB دسترسی آسان به انواع حافظه‌های جانبی، چاپگرها و اسکنرها را امکان پذیر می‌سازد و این یعنی کاربر در ذخیره‌سازی و اشترک گذاری اسنادش محدودیتی نخواهد داشت. اگر این درگاه برای همه‌ی اتصالات شما کافی نباشد می‌توانید آن را با یک هاب ارزان قیمت به چندین درگاه USB تبدیل کنید.

درگاه HDMI به همراه Display Port این امکان را فراهم می‌نماید که تبلت خود را به انواع نمایشگرهایی که این اتصالات را پشتیبانی می‌کنند وصل نمایید؛ سایر PCها و ویدیو پروژکشن‌ها و البته تلویزیون‌ها از این دسته هستند.

در سرفیس دو دوربین جداگانه تعبیه شده است که با استفاده از دوربین جلوی دستگاه می‌توانید چت ویدئویی خوبی را با دوستان خود داشته باشید و همچنین با استفاده از دوربین پشتی می‌توانید کنفرانس و دیگر جلساتی را که در آن‌ها شرکت دارید را به خوبی تصویربرداری کرده و با استفاده از دو میکروفن جاسازی شده در این دستگاه خواهید توانست صداها را در هنگام تماس صوتی با برنامه‌هایی مانند Skype با حداکثر کیفیت صدای ممکن ارسال و دریافت کنید.

اگر نسخه‌ی حرفه‌ای سرفیس را تهیه کنید از امکان دیگری بهره‌مند خواهید شد به نام قلم دیجیتال. اگر قبلاً از قابلیت handwriting recognition (تبدیل دستخط به متن) در ویندوز ۷ استفاده کرده‌اید با قابلیت و حساسیت خوب این سیستم آشنایی دارید به اضافه اینکه در این دستگاه هنگامی که شما قلم را بر روی صفحه قرار می‌دهید دیگر فشارهای وارد شده توسط انگشتان و دست شما نادیده گرفته می‌شوند تا به بهترین نحو ممکن شروع به نوشتن کنید.

اما همان طور که قبلاً هم گفتم مهمترین ویژگی که سرفیس در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد امکان استفاده از اغلب برنامه‌هایی است که هم اکنون بر روی رایانه‌ی شخصی خود در حال استفاده از آن‌ها هستید!

تبلت سرفیس مایکروسافت

در حقیقت تلفن‌های همراه هر قدر هم که هوشمند باشند تا زمانی که در حد یک تلفن باقی مانده باشند، نمی‌توانند جای لپ‌تاپ‌ها را در میان کاربران بگیرند. تبلت‌ها نیز به علت وجود سیستم عامل‌های محدود روی آن‌ها، هنوز رقیب چندان جدی‌ای برای لپ‌تاپ‌ها به حساب نمی‌آیند. اما سرفیس یک تبلت است با نرم افزارهای ویندوز همچون مایکروسافت آفیس با همان امکانات و کیفیت و یک صفحه کلید کامل و حیرت انگیز.

چند نفر از ما هنگام استفاده از تلفن هوشمند و یا تبلت خود آرزو کرده است که ای کاش می‌توانست متون خود را به راحتی تایپ کند، ای کاش می‌توانستم متن‌های خود به همان کیفیت مایکروسافت ورد قالب‌بندی کنم، ای کاش می‌توانستم اسنادم را به راحتی یک رایانه چاپ کنم، ای کاش می‌توانستم مقالات و پژوهش‌هایم را در قالب پاورپوینت از طریق تبلتی که به همراه دارم ارایه کنم، ای کاش ...

مدیران و طراحان مایکروسافت این بار صدای ای کاش‌های کاربران را به خوبی شنیده‌اند و محصولی ساخته‌اند که این نیازها را پوشش دهد. از این نظر سرفیس به دنبال بازار خاص خود است و تهدید جدی برای رقبایش نخواهد بود.

اگر از این دیدگاه به تبلت مایکروسافت نگاه کنیم؛ حتی اگر این پروژه هم به سرنوشت دیگر پروژه‌های این شرکت دچار شود؛ به طور حتم مایکروسافت استاندارد جدیدی را در دنیای تبلت‌ها معرفی کرده است، مسیری جدید که حتی اگر خود آغاز کننده‌اش نتواند قطعاً رقبایش با تولید محصولات بهتر ادامه خواهند داد.

چالش‌ها و تهدید‌های پیش روی سرفیس

بسیاری از این موضوع که مدیران مایکروسافت در کنفرانس خبری خود بیشتر به جنبه‌های ظاهری این تبلت پرداختند تا ویژگی‌های فنی و کاربردی آن ابراز ناخشنودی کرده‌اند. به طور کلی مایکروسافت اطلاعات چندانی از مسایل فنی سرفیس منتشر نکرده است، حتی در تارنمای رسمی آن!

مسایلی زیادی هستند که حرفی از آن‌ها به میان نیامده است؛ موضوعاتی مثل طول عمر باتری این تبلت ۱۰٫۶ اینچی با چنین سخت افزارهای درون خود و میزان حرارتی که ایجاد می‌کند که از قضا جزو نکات بسیار مهم و مورد توجه در این گونه دستگاه‌ها هستند!

از سوی دیگر باید توجه داشت که خود ویندوز هشت نیز هنوز به صورت رسمی ارایه نشده و امتحان پس نداده است. هر چند بازخوردها از نسخه‌های آزمایشی آن مثبت بوده است اما این بازخوردها را نمی‌توان برای سنجش رضایت کاربران از ارایه‌ی رسمی یک سیستم عامل ملاک قرار داد. نباید فراموش کرد که بازخوردها از نسخه‌ی آزمایشی ویندوز ویستا نیز مثبت بودند اما در زمان ارایه‌ی رسمی جز بدنامی و ضرر و زیان چیزی به همراه نداشت و حتی موجبات کناره‌گیری بیل گیتس را هم فراهم آورد!

از دیگر موضوعاتی که در ابهام مانده است زمان عرضه و قیمت نهایی محصول است. هر چند مایکروسافت اعلام کرده است زمان عرضه‌ی سرفیس اندکی پس از توزیع رسمی ویندوز هشت است (یعنی تقریباً اوایل یا اواسط پائیز امسال) اما بعید به نظر می‌رسد که این تبلت زودتر از کریسمس وارد بازار شود.

شایعاتی نیز در مورد قیمت نهایی آن بر سر زبان‌هاست. گویا قیمت سرفیس با ویندوز RT برابر با ۵۹۹ دلار خواهد بود و با ویندوز پرو ۹۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. در مقایسه با آی‌پد باید بگویم که این قیمت کمی زیاد است. از طرفی احتمالاً سرفیس با رزولوشن ۱۳۶۶×۷۶۸ خواهد آمد اما صفحه نمایش رتینای اپل ۲۰۴۸×۱۵۳۶ است.

در مقایسه با تبلت‌های آندرویدی هم سرفیس قیمت بالایی دارد. سامسونگ گالکسی تب ۱۰٫۱ نسل دوم قیمتی معادل ۳۹۹ دلار دارد. البته قیمت‌های درآمده برای Surface در حد شایعه هستند، اما معمولاً چنین شایعاتی به واقعیت بدل می‌شوند.

تبلت سرفیس مایکروسافت

چالش دیگر امکانات ارتباطی این تبلت هستند؛ بلومبرگ گزارش می‌دهد که نسل اول سرفیس مایکروسافت تنها از قابلیت ارتباطی Wi‪-Fi بهره خواهد برد و کاربران امکان استفاده از شبکه‌های موبایل را نخواهند داشت. البته برخی تحلیل‌گران عقیده دارند که این موضوع چندان مهمی نیست و برای مایکروسافت مشکل ساز نخواهد شد. زیرا هنوز بسیاری از تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های بازار نیز تنها به ارتباط وای فای بسنده کرده‌اند و تعداد زیادی از مردم بدون مشکل از آن بهره می‌برند. از طرفی هم هزینه تجهیز یک لپ‌تاپ به ارتباط ۳G و به خصوص ۴G تا حدی گران است و باعث افزایش نسبتاً زیاد قیمت تمام شده محصول می‌شود. بلومبرگ نیز تاکید دارد که هم اکنون بخش بسیار بزرگی از بازار تبلت‌ها در دست مدل‌های وای فای است و این موضوع تاثیری در بازار فروش آنها ندارد. البته از طرفی هم باید به این نکته توجه داشت که این موضوع باعث از دست دادن پشتیبانی تعداد زیادی اپراتور موبایل در سراسر دنیا می‌شود که در صورت پشتیبانی سرفیس از شبکه‌های مخابراتی برای تبادل اطلاعات، احتمالا به عرضه خدمات ویژه و پشتیبانی از این تبلت روی می‌آوردند.

در پایان توصیه می‌کنم برای مطالعه‌ی اطلاعات بیشتر در مورد چالش‌های مدیریتی پیش روی سرفیس مایکروسافت به اینجا (+) مراجعه کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *