۱۴ بهمن , ۱۳۹۳

«عصر یخبندان» چهارمین ساختهی مصطفی کیایی پس از «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضدگلوله» و «خط ویژه» است و دقیقا همان فیلمیست که میشد از وی انتظار داشت؛ فیلمی خوشساخت در قد و قوارهی سینمای ایران، پرکشش برای مخاطب عام و قابل قبول برای مخاطبان جدی سینما. کیایی پس از اولین ساختهی خود، «بعد از ظهر سگی سگی» تلاش کرد تا در آثار بعدی، رگههای اجتماعی را به عنوان رویکرد اصلی فیلمهای خود طرح کند و […]
۲۴ شهریور , ۱۳۹۳

آخر هفته بود و قرار گذاشته بودم همراهان خودم را به انتخاب خودم به دیدن یک نمایش میهمان کنم. ابتدا نمایش «بر پهنهی دریا» کار «پارسا پیروزفر» – که تعریف آن را زیاد شنیده بودم – را انتخاب کردم؛ اما تا هفتهی آینده تمام بلیتها فروش رفته بود. انتخاب دومم «در همین نزدیکی» بود؛ اما آن هم اکثر صندلیهای خوبش فروش رفته بود و باقی جایگاهها آن قدر نامناسب بود که قیدش رو بزنم. گزینهی سوم […]
۱ مهر , ۱۳۹۲

در هر صنف و صنعتی همیشه برندهایی وجود داشته و دارند که سرآمد زمانهی خویش هستند و در خلاقیت و نوآوری پیشرو و چندین پله از رقبای خود پیشتر گام برمیدارند. هنر نیز هیچ وقت از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. در ارتباط با این برندها، فارغ از اینکه حوزهی فعالیتشان چیست، همیشه این مساله وجود دارد که با محصولات آنها چهگونه باید روبهرو شده و برخورد کرد؟ دایرهی نقد آنها چه محدودهای دارد و […]
۳ اردیبهشت , ۱۳۹۲

فیلم “قاعده تصادف” دومین ساختهی “بهنام بهزادی” است، کارگردانی که پیش از این فیلم ستایش شدهی “تنها دو بار زندگی میکنیم” را در کارنامهی خود دارد. “قاعده تصادف” به نسبت اولین ساختهی بهزادی هم به لحاظ فرم و هم به لحاظ اجرا پیشرفت قابل توجهی برای این کارگردان به حساب آمده و او را به عنوان یک کارگردان مولف مطرحتر میسازد. بهزادی که “تنها دو بار …” را با مضمونی شبه عرفانی ساخته بود، در دومین […]
۵ اسفند , ۱۳۹۱

نمایش فیلم «من بروس لی هستم» از شبکهی مستند سیما بهانهای شد برای نوشتن یادداشتی که موضوع آن برای سالها در ذهنم چرخ میخورد و هر از چند گاهی فکرم را به خود مشغول میکرد که آیا به راستی مرگ این ستاره یک حادثه بود؟ و اگر نه؛ چه کسی و یا چه چیزی او را به کام مرگ کشاند؟ «بروس لی» برای جوانان نسل امروز شاید تنها یک نام باشد، یک ستارهی سابق هالیوودی […]
۱۵ بهمن , ۱۳۹۱

نخستین روز از سی و یکمین جشنوارهی فیلم فجر همزمان شد با اولین نمایش فیلم پلیسی «گناهکاران» که ثمرهی اولین همکاری قربیان پسر با قریبیان پدر است. فیلم «گناهکاران» به کارگردانی «فرامرز قریبیان» از معدود فیلمهای ژانر پلیسی در ایران است که به جشنوارهی فیلم فجر راه مییابد و با استقبال خوب مخاطبان نیز رو به رو میشود، اما این استقبال بیش و پیش از آن که به کیفیت فیلم مربوط باشد به اعتبار و […]
۳ شهریور , ۱۳۹۱

من به شیوهی معمول عادت ندارم پای فیلمهایی بنشینم که نامشان را نشنیدهام و عوامل سازندهشان، به ویژه کارگردان آنها را نمیشناسم؛ اما هر از چندی نیز دل را به دریا میزنم و شانسی هم به این کارگردانهای ناشناس و آثارشان میدهم که گاهی بدل به شانسی برای خود من میشوند، آن گاه که این فیلمهای گمنام اثری ناب و دلنشین از کار در میآیند؛ فیلم ۲:۳۷ (دو و سی و هفت دقیقه) به نویسندگی و […]