اگر در سرتان ایدههای زیادی برای شروع یک کسبوکار دارید، اگر از شغل فعلی خودتان خسته شده و قصد استعفا دادن و ترک آن را دارید؛ پس به نظر میرسد تنها چند گام تا تبدیل شدن به یک کارآفرین فاصله دارید. اما این جمله نباید شما را به اشتباه و خوشخیالی بکشاند، شما راه بسیار سختی در پیش دارید.
ایجاد یک کسبوکار سودآور
شروع یک کسبوکار سودآور آن قدرها که فکر میکنید ساده نیست. زمانی که تصمیمتان را برای راهاندازی یک کسبوکار بگیرید، فرصتهای زیادی پیش روی شما قرار خواهند گرفت. نخستین کاری که باید پیش از استعفا دادن انجام دهید، این است که به مقدار لازم پول پسانداز کنید تا به سلامت از دورهی گذار عبور کنید. اگر این کار را انجام دادهاید، توصیه میکنم در ادامه همراه ما باشید و ۱۲ گام مهم برای شروع یک کسبوکار پرسود را با دقت بخوانید تا بتوانید از یک کارمند ساده به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید.
۱. روشن کنید که چه کاری میخواهید انجام دهید
روشن نمودن این که میخواهید دقیقا چه کاری انجام دهید برای برخی افراد به معنای یافتن علاقهشان است. به مهارتها، تواناییها و تجربیاتتان فکر کنید؛ واقعگرا باشید و تصمیماتتان را تجزیه و تحلیل کنید. در ذهن خود تصور کنید که هر روز به مدت چند ساعت هدایت کسبوکارتان را برعهده دارید. اگر با چنین روال کاری کنار میآیید، میتوانید طرحتان را اجرایی کنید و به کارتان ادامه دهید.
۲. بررسی کنید آیا مردم حاضر به پرداخت هزینه بابت کار شما هستند
یک کسبوکار ماندگار کسبوکاری است که نقطهی مشترک چیزی است که شما میخواهید و آن چه که دیگران حاضرند برایش پول پرداخت کنند. من به دنبال کسبوکارهایی هستم که مورد تقاضای بازار و خریداران باشند. همیشه سعی کنید به دنبال ایدههای کسبوکار پرسود باشید و از کارآفرینان موفق الگوبرداری کنید. چیزی به مراجعهکنندگانتان پیشنهاد کنید که اگر خودتان نیز جای آنها بودید مشتاق داشتن و استفاده از آن محصول یا سرویس بودید.
۳. با مشتریان بالقوهی خود صحبت کنید
با افرادی صحبت کنید که به احتمال زیاد در زمرهی مشتریان بالقوهتان خواهند بود. دربارهی نیازها و ترسهایشان بپرسید و الهاماتی را که به ایدهی کسبوکاریتان مرتبط هستند پیدا کنید. آیا مزایای محصول یا خدمتی که ارایه میکنید در ارتباط مستقیم با نیازهای مشتریانتان خواهد بود؟ از صحبتهای آنها یادداشتبرداری کنید، چرا که میتواند طرح بازاریابیتان را موثقتر کند.
۴. یک طرح بازاریابی و کسبوکار طراحی کنید
هدایت یک کسبوکار دستخوش تغییر شده است. بازاریابی امروز با تولید محتوا، مدیریت شبکههای اجتماعی و ارسال رایانامه در ارتباط مستقیم است. باید مشخص کنید رویکردتان دربارهی مسایل برای ارایهی ایدههایتان به مشتریان، چه گونه خواهد بود. طرح کسبوکاری ایجاد کنید که در آن جزییات به خوبی بیان شده باشد. مواردی مانند ساختارهای عملیاتی، محصول، سامانههای توزیع و طرح توسعه را در طرح کسبوکار و بازاریابیتان پوشش دهید.
۵. کسبوکارتان را در مقیاس کوچک راهاندازی کنید
اگر برایتان امکانپذیر است، ایدهی کسبوکارتان را در مقیاس کوچک ایجاد و در کنار آن به شغل اصلی خودتان بپردازید. شما میتوانید نخستین مشتریانتان را به دست بیاورید و چنانچه از موفقیت کسبوکارتان اطمینان حاصل کردید، آن گاه شغل فعلیتان را ترک کنید.
۶. بازخورد دیگران را دریافت کرده و اصلاحات لازم را انجام دهید
بسیاری از مالکان کسبوکارهای نوپا تلاش میکنند به سرعت پیشرفت کرده و در بازار شناخته شوند. کسبوکارتان را در مقیاس کوچک شروع و مشخص کنید کدام بخش از ایدهتان بهتر است و کدام بخش به اصلاح نیاز دارد. نظرات مشتریانتان را بپذیرید و تغییرات لازم را انجام دهید تا بتوانید رشد کنید.
۷. یک تیم کاری جمع کنید
اگر ایدهتان عملی به نظر میرسد، باید یک تیم کاری خوب بسازید. وقتی تمام زمان و انرژی خود را برای رشد کسبوکارتان بگذارید، به طور حتم موفق خواهید شد. اگر تجربهی کافی ندارید، میتوانید کارهای بازاریابی و خدمات مشتریان را برونسپاری کنید.
۸. تامین مالی کنید
این مساله برای کسبوکارهای کوچک، به معنای این است که پولی جمع کنید تا چند ماه نخست فعالیتتان را سپری کنید. اگر رویاهای بزرگی در سر میپرورانید، ممکن است به سرمایهگذاری مشاع یا سرمایهگذاری خارجی نیاز داشته باشید.
۹. یک بودجهی عملیاتی تدارک ببینید
تمام وقت خود را صرف کسبوکارتان کنید و یک بودجهی عملیاتی برای شرکت در نظر بگیرید. این بودجه میتواند هزینههای بازاریابی، حقوقها، و دیگر موارد کلیدی را شامل شود. مراقب باشید پولتان را صرف هزینههای بیهوده نکنید.
۱۰. کسبوکارتان را بر اساس طرحی که نوشتید بنا کنید
کارتان را بر اساس همان طرحی که ساختهاید به پیش ببرید. هرچند شما میتوانید بسته به شرایط، فرصتها و مشکلات، آن را تغییر دهید.
۱۱. اجازه دهید دیگران روی شما اثر بگذارند
تا به حال شنیدهاید که میگویند: «آدمها را از دوستانشان بشناسید»؟ این مساله در دنیای کسبوکار نیز صادق است. داشتن دوستان کارآفرین میتواند شما را در مسیر دنبال کردن رویاهایتان راهنمایی و هدایت کند.
۱۲. دنبال رویاهایتان باشید
پس از آن که از کارتان استعفا دادید، با تمام توان تلاش کنید زمان را هدر ندهید. چیزی که دربارهی آخرین گام استعفا دادن از شغل و راهاندازی یک کسبوکار باید بدانید این است که چیزی به نام عقبگرد نداریم! همیشه اطمینان حاصل کنید تصمیمی میگیرید که به بقا و رشدتان کمک میکند.